Wanneer is change management een must?
Wanneer is change management nodig? 4 alarmsignalen
Als ondernemer probeer je uiteraard elke dag het maximale uit je bedrijf te halen. Al kost het je bloed, zweet en tranen! Maar ondanks die onverbiddelijke ambitie gaat het soms mis. Zonder dat je het beseft, vaart jouw bedrijf plots alsnog de verkeerde koers. Juist dan heb je iemand nodig die jou helpt om opnieuw je richting te bepalen - en dat betekent verandering. Maar hoe weet je precies wanneer change management nodig is? En welke alarmsignalen krijg je, als bedrijfsleider, zodat je weet dat verandering een absolute must is? Je ontdekt het in deze blog.
Alarmsignaal 1: Groei stagneert
Als ZZP’er of bedrijfsleider van een MKB is het fantastisch als je een vliegende start maakt, maar ooit? Ooit komt het punt waarop het onvermijdelijke gebeurt: je groei stagneert. Jouw product gaat niet langer als een zoet broodje over de toonbank. Jouw dienst valt niet langer op in de massa. Het lijkt wel of de markt oververzadigd is.
Hoe kan jij nog een meerwaarde betekenen? Waarom zou die klant voor jou als designer moeten kiezen, terwijl er honderden zijn in een straal van vijftig kilometer? En hoe kan je jouw doelgroep overtuigen dat jij het meest creatieve marketingbureau bent, terwijl je – bij wijze van spreken – straten kunt leggen met marketing specialisten?
Het zijn één voor één vragen die je bloedserieus moet nemen en waarop je een degelijk antwoord hoort te verzinnen. Een antwoord dat ook meteen duidelijk is naar jouw (potentiële) klanten toe. Hierbij is strategie het geheime wapen. Ben je echter niet zo’n strategisch expert? Dan kan je je strategische skills altijd bijspijkeren via de juiste workshop of training!
Alarmsignaal 2: Tijd tekort voor de leuke dingen
Ken je dat gevoel, dat je helemaal opgeslorpt wordt door je werk? Dat er maar geen einde lijkt te komen aan die stapels werk? Dat je door het bos de bomen niet meer ziet? En dat je er tegenop kijkt om ’s avonds nog een lekkere maaltijd op tafel te toveren of je kinderen te helpen met het huiswerk? Gewoon, omdat je er de fut niet meer voor hebt.
Je vermijdt steeds meer afspraken met vrienden, etentjes of feestjes. Want die energie? Neen, die heb je niet meer en kan je niet langer opbrengen. Dat kan ook een signaal zijn dat het dringend tijd is om een andere richting op te gaan met je bedrijf. Zodat jij eindelijk weer kan genieten van quality time en de dingen die ertoe doen. Zónder je schuldig te voelen!
Alarmsignaal 3: Het team werkt tegen
Één rotte appel in de mand maakt al het fruit rot: dat weet iedereen. Één gedemotiveerd teamlid kan dan ook in een mum van tijd een sneeuwbaleffect veroorzaken. Een hele afdeling die niet langer meewerkt? Of het hele team dat niet meer achter jouw bedrijfsvisie, -waarden of -doelen staat? Neen, dat is een nachtmerrie die je koste wat het kost wil vermijden.
Personeel dat niet langer gemotiveerd is om het onderste uit de kan te halen en jouw klanten de beste service te geven, is een gevaarlijk signaal waar je tijdig rekening mee moet houden. Vaak escaleert demotivatie in personeelsverloop. Een medewerker stapt op. De week erna nog één. Een maand erna nog drie. Zo’n situatie is verontrustend. Durf dit personeelsverloop in vraag te stellen. Enkel een sterke ondernemer stelt zichzelf en zijn ondernemerskwaliteiten in vraag!
Alarmsignaal 4: Nood aan bedrijfsadvies
Stel, je wilt marktleider of trendsetter zijn in je branche. Een nieuwe Bol.com, zeg maar. Je wilt een bedrijf worden waar iedereen gemakkelijk de weg naartoe vindt, met een goed bedachte online marketingstrategie en een ijzersterke branding. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Of heb je geen flauw idee? Ook dan is het tijd om aan die alarmbel te trekken en professionele hulp in te schakelen.
Schrikt het woordje “change management” jou toch een beetje af? Bedenk dan dat verandering altijd een essentieel onderdeel is van een stevige basis. De markt evolueert zó snel, dat je vlug op die kar moet springen, want anders ben je niet mee. En jouw concurrent wel. Verandering hoeft niet per se iets negatiefs te zijn. Integendeel zelfs. Beschouw het als een uitdaging: zowel voor jou, als bedrijfsleider, als voor je team.
Bovenstaande red warning signs flikkeren vaak op als het al (bijna) te laat is. Laat dat niet gebeuren. Als strategische business coach en sparringpartner weet Brands 2 Be hoe je ervoor kunt zorgen dat een veranderingstraject niet langer aanvoelt als een bedreiging, maar wel als een kans om te groeien.
Heb jij nood aan professionele begeleiding bij jouw change management? Aarzel dan niet om Brands 2 Be in te schakelen.