5 tips om van je bedrijf een succes te maken

Merel van Kooten • 23 april 2024

5 concrete tips om van je bedrijf een succes te maken

Een succesvol bedrijf oprichten? Dat is geen sinecure. Daar heb je bepaalde vaardigheden, zin voor onderneming én een gezonde portie ambitie voor nodig. Passie voor je vak is immers niet altijd voldoende om van je onderneming een winstgevende bron van inkomsten te maken. Maar dus, hoe doe je dat dan? Hoe kan je van je bedrijf een succes maken? En welke stappen kan je zetten om je kansen te vergroten? Je leest onze vijf concrete tips hieronder!


TIP 1: Hou je doel voor ogen

Ja, hoor: dat doel mag gerust ambitieus zijn! The sky is the limit, remember? Stel jezelf de vraag naar wat jou inspireert. Waar krijg jij een enorme energieboost van? Wat motiveert jou precies om te blijven werken? Wat zorgt ervoor dat je met plezier elke dag je wekker zet en vol enthousiasme aan de werkdag begint? 


Ongetwijfeld heb je dromen die je wilt realiseren op professioneel vlak. En automatisch steekt dan ook die eeuwige twijfel de kop op. Heb ik wel genoeg kennis of talent in huis? Ben ik wel bekwaam genoeg? Kan ik mijn business wel uitbouwen tot een succes? Los van die vragen is het belangrijk dat je nadenkt over wat jouw ultieme doel is. Hierin schuilt een belangrijke sleutel tot succes. 


Het is namelijk niet alleen belangrijk om een duidelijk doel voor ogen te houden. Dat doel moet ook nog eens logisch zijn. Of, met andere woorden: jouw strategie moet evident blijven. Je kan wel willen, maar je moet ook kunnen. Hoewel je heel hoog mag grijpen, moet het doel haalbaar blijven, afhankelijk van jouw ondernemerskwaliteiten. Mis je bepaalde tools? Volg dan zeker een training op maat van je bedrijf!


TIP 2: Garandeer een bekwame entourage

Hoe uitgebreid jouw kennis als bedrijfsleider ook is of hoeveel ervaring en talent je ook hebt: je kan niet alles alleen doen. En dat is soms moeilijk. Loslaten en delegeren is niet altijd gemakkelijk, maar het is wel broodnodig. There is no “I” in team. Om van je bedrijf een echt succesverhaal te maken, heb je een bekwaam team rondom jou nodig: mensen met de juiste expertise, drive en vaardigheden. 


Zorg ervoor dat je een team van medewerkers creëert dat jou kan inspireren, maar dat ook inspiratie haalt uit jouw management skills. Dat kunnen trouwens gerust mensen zijn die over kwaliteiten beschikken die jij helemaal niet hebt. Dat is geen schande, integendeel. Dat is zelfs een absolute meerwaarde voor jouw bedrijf. Ook hierin schuilt de kracht van succes.


TIP 3: Zorg ervoor dat je je doelgroep door en door kent

Oké, als bedrijfsleider heb je uiteraard wel een idee van de doelgroep waartoe je je richt. Maar probeer dat beeld eens te concretiseren. En dan bedoelen we niet de opleiding, de leeftijd, het geslacht, de interesse of de regio. Neen, een gedegen kennis van je doelgroep gaat veel verder dan een oppervlakkig profiel van je klant. Het is belangrijk om meer in de diepte te gaan. 


Wie is de persoon die papierwaren koopt en aan het knutselen gaat? Dat is een vrouw van 38 jaar met 2 kinderen. Esther. Ze werkt als accountant in bijberoep en heeft een heel druk sociaal leven. Haar man is hobbykok. Hij geniet ervan om mensen uit te nodigen voor een zomerse barbecue. Zoiets! Durf dieper te gaan dan je concurrenten en leer je doelgroep door en door kennen!


TIP 4: Kies voor relevantie

Zorg ervoor dat je relevant blijft voor de markt. Stel jezelf de vraag of jouw positie wel sterk genoeg is. Is jouw identiteit voldoende authentiek? Of moet daar nog wat aan gesleuteld worden? Durf ook jouw product of dienst in vraag te stellen. Bied jij eigenlijk iets aan waarop jouw doelgroep daadwerkelijk zit te wachten? Of heb je er 13 in een dozijn? Alleen de bedrijven die erin slagen om relevant te zijn (en blijven), zijn klaar om succesvol te zijn.


TIP 5: Blijf werken aan je efficiency

Efficiency is eveneens een essentieel ingrediënt van het succes van je bedrijf. Blijf daarom te allen tijde alert en kritisch. Krijg je verontrustende signalen? Stuur dan op tijd bij. Durf een andere koers varen en stel de juiste vragen. Levert je tijd en energie nog wel evenveel rendement op? Of heb je het gevoel dat de balans niet langer in evenwicht is en dat een andere aanpak noodzakelijk is? Stay focused. Stay dedicated. And stay efficient!


Heeft jouw bedrijf een interessant verhaal te vertellen, maar blijft het grote succesverhaal voorlopig nog  achterwege? Dan helpt Brands 2 Be jou met erg veel plezier verder! Vertel ons gauw jouw verhaal, leg je pijnpunten op tafel en laat ons jou helpen om opnieuw de juiste koers te varen met je bedrijf! Wat denk je: gaan we samen in zee?

YES, PLEASE!

Bekijk ook onze andere blogs

door Merel van Kooten 23 april 2024
Je bedrijfspositie versterken? Dat klinkt gemakkelijker dan het is! Schakel de professionele hulp in van Brands 2 Be en laat je verrassen.
door Merel van Kooten 23 april 2024
Een succesvol merk creëer je pas als je trouw blijft aan het DNA of karakter van je bedrijf. Ken jij de twaalf verschillende prototypes van bedrijven al?
door Merel van Kooten 23 april 2024
Wanneer is change management precies nodig en welke alarmsignalen krijg je, als bedrijfsleider, zodat je weet dat het 5 voor 12 is? Je leest er alles over in deze blog!