Hoe versterk je je positie als bedrijf?
Je bedrijfspositie versterken: hoe doe je dat?
Hoe sterker de positie van je bedrijf, hoe gemakkelijker je je strategie kunt bepalen en activeren. Dat klinkt simpel, toch? Wel, niets is minder waar. Want hoe doe je dat eigenlijk precies: je bedrijfspositie versterken? Wat is het geheim van een sterke positionering op de markt? En welke stappen kan je nemen om je positie te verstevigen? We verklappen het in deze blog, dus… lees gauw verder!
Bedrijfs-DNA als stevige basis
Allereerst is het belangrijk om met je bedrijf een sterk DNA te hebben. Zo eentje met een duidelijke identiteit, een heldere visie, krachtige bedrijfswaarden en een transparante missie. Kortom, je wilt met je bedrijf een consistent verhaal kunnen vertellen aan je doelgroep. En zodra je basis goed zit, kan je verder groeien en je producten of diensten erop afstemmen!
Investeren in het juiste personeel
Je bedrijfsdoelen halen? Dat kan alleen als iedereen aan dezelfde kar trekt en als elke medewerker alles uit de kast haalt om jouw bedrijfsvisie en -missie te respecteren en uit te dragen. Dat betekent dat je niet alleen een bekwaam team dient aan te werven dat jou inspireert en over talenten beschikt waarover je zelf niet beschikt, maar ook dat je personeel moet meekunnen.
Iedere medewerker heeft namelijk zijn kwaliteiten, maar ook zijn valkuilen, groeimogelijkheden of werkpunten. Zodra je die eigenschappen goed kent, kan je de kwaliteit van je werkkrachten en de samenwerking binnen je teams optimaliseren met behulp van de juiste trainingen of workshops. Alleen op die manier kunnen zij de kernwaarden van jouw bedrijf dragen - en kan jij hen blijven motiveren!
Ander assortiment
Jij mag nog zo overtuigd zijn van jouw product of dienst, soms moet je je activiteit in vraag durven stellen. Zit de markt eigenlijk wel te wachten op jouw product of dienst? Waarom zou iemand voor jouw bedrijf moeten kiezen? Waar kan jij nog dat extraatje meer voorzien? En zijn er zaken waar jouw bedrijf momenteel tekortschiet?
Het volledige plaatje van je bedrijf moet kloppen om je positionering te kunnen stabiliseren. Durf te kijken naar jouw concurrenten. Hoe doen zij het? Welke visie dragen ze uit? Wat bieden zij meer of anders aan? En hoe verhoudt jouw bedrijf zich tot hen? Beschik je over relevante stakeholders? Spreek je de juiste taal? Welke nieuwe ideeën kunnen voor jouw activiteit een meerwaarde betekenen?
De juiste online marketingstrategie
Daarnaast is het belangrijk om de juiste online marketingstrategie uit te werken. Welke strategie voor jouw bedrijf of branding precies de juiste is, is afhankelijk van heel wat verschillende factoren:
- SEO
- SEA
- Amazon
- …
Social media
Ga op onderzoek uit, leef je in in je doelpubliek en probeer te achterhalen waar je doelgroep zich bevindt. Op welke social media kanalen zitten ze:
- Snapchat
Je merkt het meteen: je moet ervoor kunnen zorgen dat mensen jouw bedrijf kunnen vinden. Durf jezelf daarom voortdurend in vraag te stellen en wees kritisch. Waarop kan je inspelen om jouw publiek sneller en gemakkelijker te bereiken? Hoe kan je je nog meer onderscheiden van je concurrenten? Op welke manier kan je het best communiceren met je doelgroep? En welke stappen kan je zetten om je bedrijfspositie te versterken?
Door jezelf te bevragen, kom je gegarandeerd tot heldere antwoorden. Maar zit je alsnog vast en zoek je een betrouwbare sparringpartner en business coach om je te helpen om de positie van je bedrijf te verstevigen en je marketingstrategie mee vorm te geven? Aarzel dan niet om Brands to Be te contacteren, want… that’s our cup of tea!