12 prototypes die je merk succesvol maken
12 prototypes die je merk succesvol maken
Een succesvol merk hangt niet alleen af van de kwaliteit van jouw product of dienst. Ook niet van je ambitie, aanpak of kennis. Is jouw product een absolute must-have? Is jouw dienst onmisbaar in ieders leven? Ongetwijfeld! Maar waaróm precies? Pas wanneer je als bedrijf vanuit waarom-vragen communiceert, wordt jouw meerwaarde op slag veel logischer. Meer nog: bij die waarom-vragen is het van essentieel belang dat je een zeker karakter respecteert. Zo zorg je ervoor dat je je doelgroep niet in de war brengt. Als Sneeuwwitje zich plotseling als Spiderman zou gedragen, zou jij ook in de war raken, toch? Lees gauw verder.
Blijf trouw aan je prototype
Iedere ondernemer heeft een bepaald prototype. Zodra je weet welk prototype het best past bij jouw DNA is het een must om dat prototype aan te houden. Alleen zo hou je je publiek geboeid - en op die manier klopt je bedrijfsverhaal van A tot Z. Of je nu een rebelse betweter bent of een bezorgde, begripvolle people manager: het plaatje moet kloppen en ieder puzzelstukje moet passen bij het geheel.
Prototype bedrijf: een voorbeeld
Stel, je bent eigenaar van een groot tuincentrum. Je verkoopt alle soorten planten en bloemen, evenals enkele leuke hebbedingetjes voor je tuinhuis, vensterbank of barbecue. Hiervoor richt je je op families, buren, hobby tuiniers en ‘gewone’ mensen. Eigenlijk wil je iedereen verbinden met jouw functioneel product. Een beetje zoals IKEA of HEMA. En de prijs? Die valt ook nog eens best mee!
Als je zo’n DNA hebt, is het belangrijk dat je op gepaste wijze blijft communiceren. Stel dat je je plotseling begint te gedragen als een ‘seducer’, waarbij je plots heel wat commitment verwacht van je doelgroep en je prijs de hoogte injaagt. Dan heb je een probleem, want jouw publiek snapt het niet meer. They don’t get it. And they won’t buy it anymore.
Maar dus: hoe doe je dat dan, trouw blijven aan jouw prototype? Wat moet je doen om op gepaste wijze te communiceren? En hoe weet je überhaupt welk prototype het beste aansluit bij jouw bedrijf? Brands 2 be verklapt het hieronder!
Soorten prototypes voor een bedrijf
Elk bedrijf heeft zijn eigen DNA en unieke karakter. En dat karakter sluit, volgens Carl Jung, telkens aan bij een bepaald prototype. Dat prototype wordt mee bepaald door jouw bedrijfswaarden, visie en missie. Pas als die duidelijk zijn, weet je wat belangrijk is voor jou en jouw medewerkers. Elke consumentenervaring stemt overeen met een bepaald karakter. Zo bestaan er 12 soorten karakters.
Prototype 1: Gewone man
Kenmerken:
- Empathisch
- Bescheiden
- Pretentieloos
- Flexibel
- Charmant
Doel van de gewone man:
- Aanvaard worden
- Erbij horen
Resultaat:
- Anderen aanvaarden en appreciëren
- Graag in het gezelschap van mensen die zijn product of dienst waarderen
- Humor en relaxte sfeer
- Klant voelt zich welkom en gewenst
- Gefocust op familie
- Voorziet een basisbehoefte die nooit ‘over the top’ of extravagant is
Voorbeelden:
- Ebay
- IKEA
Prototype 2: De onschuldige
Kenmerken:
- Idealistisch
- Optimistisch
- Hoopvol
Doel van de onschuldige:
- In harmonie leven
Resultaat:
- Een optimist die alleen het goede ziet in de mensen
- Houden van de simpele dingen in het leven
- Een glimlach naar een onbekende? Even stilstaan bij de reuk van een prachtige tulp? Het kan allemaal
- Puur en eerlijk qua inborst.
- Snel vergevingsgezind.
- Nooit snel een oordeel.
- Nooit corrupt.
- Op zoek naar een harmonieus gevoel.
Voorbeelden:
- McDonald’s
- Coca-Cola
Prototype 3: De ontdekker
Kenmerken:
- Onafhankelijk
- Authentiek
- Nieuwsgierig
Doel van de ontdekker:
- Streven naar vrijheid, avontuur en ontdekkingen
Resultaat:
- Continu op zoek naar zelfrealisatie
- Wil zichzelf ontdekken en zichzelf zijn
- Houdt niet van grenzen
- Heeft een duidelijk doel nodig, wil de waarde van het leven snappen
- Wil leren van de wereld rondom zich
- Streeft naar concrete antwoorden op de belangrijke levensvragen
- Blijft nieuwsgierig, avontuurlijk, onafhankelijk en dapper
Voorbeelden:
- Red Bull
- GoPro
Prototype 4: De verzorger
Kenmerken:
- Meelevend
- Zorgzaam
- Toegewijd
Doel van de verzorger:
- Anderen helpen
Resultaat:
- Wil dat anderen zich veilig en geborgen voelen
- Focus op vrijgevigheid en medeleven
- Zorgt ervoor dat de ander in de watten wordt gelegd
Voorbeelden:
- Volvo
- Amnesty International
Prototype 5: De heerser
Kenmerken:
- Zelfzeker
- Bekwaam
- Zin voor verantwoordelijkheid
Doel van de heerser:
- Een rolmodel zijn
Resultaat:
- Neemt de leiding
- Blijft trouw aan hoge kwaliteitseisen
- Wil marktleider zijn
- Presteert het best in een omgeving die welvarend, zeker en stabiel is
- Gaat prat op naleving van regels
- Draagt policy en procedures hoog in het vaandel
- Structuur is een must
Voorbeelden:
- Hugo Boss
- Rolex
Prototype 6: De tovenaar
Kenmerken:
- Intuïtief
- Inzicht
- Inspirerend
Doel van de tovenaar:
- Het gewone omtoveren naar het ongewone.
Resultaat:
- Succesvol in problemen omzetten naar opportuniteiten
- Iedere moeilijkheid is een uitdaging
- Dynamisch in aanmoedigen van mensen, teams of netwerk
- Creatie van flexibele win-winsituaties
- Niets wordt iets
- Chaos wordt magie
- Spil bij verandering
Voorbeelden:
- Tesla
- Disney
Prototype 7: De rebel
Kenmerken:
- Vrijgevochten denker
- Tegendraads
- Nieuwe, moderne, geavanceerde aanpak
Doel van de rebel:
- Wakker schudden
Resultaat:
- Anderen een onbehaaglijk gevoel geven, in de hoop wakker te schudden
- Situatie duidelijk maken op een baanbrekende manier
- Verandering forceren
- Niet bang voor taboes (seks, drugs, rock ‘n’ roll)
Voorbeelden:
- MTV
- Diesel
Prototype 8: De entertainer
Kenmerken:
- Speels
- Spontaan
- Humoristisch
Doel van de entertainer:
- Ervoor zorgen dat mensen zich goed voelen, iedereen opvrolijken en zich laten amuseren
Resultaat:
- Het innerlijke kind naar boven halen
- Impulsief en ongeremd gedrag
- Opvallen is de boodschap
- Aanstekelijke humor
- Ernstige situatie wordt vrolijk
Voorbeelden:
- M&M’s
- Fanta
Prototype 9: De verleider
Kenmerken:
- Dankbaar
- Gepassioneerd
- Toegewijd
Doel van de verleider:
- Ervoor zorgen dat anderen zich speciaal voelen
Resultaat:
- Het draait allemaal rond intimiteit en verbinding
- De klant hoort zich speciaal te voelen
- Focus op langetermijnrelaties, luxe en verwennerij
Voorbeelden:
- Magnum
- Victoria’s Secret
Prototype 10: De geleerde
Kenmerken:
- Intelligent
- Kennis van zaken
- Reflectief en bedachtzaam
Doel van de geleerde:
- Antwoorden vinden op essentiële vragen
Resultaat:
- Continu op zoek naar de waarheid
- Een neiging tot perfectionisme
- Niet snel tevreden: alleen het beste is goed genoeg
- Kennis als voedende basis
- Houdt van ervaringen uitwisselen, zodat anderen er profijt uithalen
Voorbeelden:
- Philips
Prototype 11: De ontwerper
Kenmerken:
- Expressief
- Beeldend
- Origineel
- Fantasievol en vindingrijk
- Sterke verbeeldingskracht
Doel van de ontwerper:
- Wil concrete vorm geven aan nieuwe ideeën
- Dromen realiseren
Resultaat:
- Houdt van ongewone en unieke dingen
- Voelt zich aangetrokken tot innovatieve, fantasievolle creaties
- Wil zich bewijzen met ongewone, vrijgevochten ideeën, vernieuwing en eigenzinnigheid
Voorbeelden:
- Lego
Prototype 12: De held
Kenmerken:
- Vastberaden
- Doelgericht
- Gefocust
Doel van de held:
- De wereld verbeteren
Resultaat:
- Anderen inspireren om in zichzelf te geloven en het beste naar boven te halen
- Klanten inspireren, aanmoedigen en toejuichen om meer te doen, meer te zijn of meer te hebben
- Ertoe bereid om zich op te offeren
- Snel schakelen en knopen doorhakken
Voorbeelden:
- NIKE
- FedEx
Wil jij dolgraag jouw DNA in stand houden, maar weet je niet goed tot welk prototype je
precies behoort? Geen zorgen, want Brands 2 Be helpt jou graag om je identiteit scherp te krijgen. Wat denk je: zullen we binnenkort eens een heerlijke kop koffie - of een lekker theetje! - gaan drinken?