12 prototypes die je merk succesvol maken

Merel van Kooten • 23 april 2024

12 prototypes die je merk succesvol maken

Een succesvol merk hangt niet alleen af van de kwaliteit van jouw product of dienst. Ook niet van je ambitie, aanpak of kennis. Is jouw product een absolute must-have? Is jouw dienst onmisbaar in ieders leven? Ongetwijfeld! Maar waaróm precies? Pas wanneer je als bedrijf vanuit waarom-vragen communiceert, wordt jouw meerwaarde op slag veel logischer. Meer nog: bij die waarom-vragen is het van essentieel belang dat je een zeker karakter respecteert. Zo zorg je ervoor dat je je doelgroep niet in de war brengt. Als Sneeuwwitje zich plotseling als Spiderman zou gedragen, zou jij ook in de war raken, toch? Lees gauw verder.


Blijf trouw aan je prototype

Iedere ondernemer heeft een bepaald prototype. Zodra je weet welk prototype het best past bij jouw DNA is het een must om dat prototype aan te houden. Alleen zo hou je je publiek geboeid - en op die manier klopt je bedrijfsverhaal van A tot Z. Of je nu een rebelse betweter bent of een bezorgde, begripvolle people manager: het plaatje moet kloppen en ieder puzzelstukje moet passen bij het geheel.


Prototype bedrijf: een voorbeeld

Stel, je bent eigenaar van een groot tuincentrum. Je verkoopt alle soorten planten en bloemen, evenals enkele leuke hebbedingetjes voor je tuinhuis, vensterbank of barbecue. Hiervoor richt je je op families, buren, hobby tuiniers en ‘gewone’ mensen. Eigenlijk wil je iedereen verbinden met jouw functioneel product. Een beetje zoals IKEA of HEMA. En de prijs? Die valt ook nog eens best mee! 


Als je zo’n DNA hebt, is het belangrijk dat je op gepaste wijze blijft communiceren. Stel dat je je plotseling begint te gedragen als een ‘seducer’, waarbij je plots heel wat commitment verwacht van je doelgroep en je prijs de hoogte injaagt. Dan heb je een probleem, want jouw publiek snapt het niet meer. They don’t get it. And they won’t buy it anymore. 


Maar dus: hoe doe je dat dan, trouw blijven aan jouw prototype? Wat moet je doen om op gepaste wijze te communiceren? En hoe weet je überhaupt welk prototype het beste aansluit bij jouw bedrijf? Brands 2 be verklapt het hieronder!


Soorten prototypes voor een bedrijf

Elk bedrijf heeft zijn eigen DNA en unieke karakter. En dat karakter sluit, volgens Carl Jung, telkens aan bij een bepaald prototype. Dat prototype wordt mee bepaald door jouw bedrijfswaarden, visie en missie. Pas als die duidelijk zijn, weet je wat belangrijk is voor jou en jouw medewerkers. Elke consumentenervaring stemt overeen met een bepaald karakter. Zo bestaan er 12 soorten karakters.


Prototype 1: Gewone man


Kenmerken:

  • Empathisch
  • Bescheiden
  • Pretentieloos
  • Flexibel
  • Charmant


Doel van de gewone man:

  • Aanvaard worden
  • Erbij horen


Resultaat:

  • Anderen aanvaarden en appreciëren
  • Graag in het gezelschap van mensen die zijn product of dienst waarderen
  • Humor en relaxte sfeer
  • Klant voelt zich welkom en gewenst
  • Gefocust op familie
  • Voorziet een basisbehoefte die nooit ‘over the top’ of extravagant is


Voorbeelden:

  • Ebay
  • IKEA


Prototype 2: De onschuldige


Kenmerken:

  • Idealistisch
  • Optimistisch
  • Hoopvol


Doel van de onschuldige:

  • In harmonie leven


Resultaat:

  • Een optimist die alleen het goede ziet in de mensen
  • Houden van de simpele dingen in het leven
  • Een glimlach naar een onbekende? Even stilstaan bij de reuk van een prachtige tulp? Het kan allemaal
  • Puur en eerlijk qua inborst.
  • Snel vergevingsgezind.
  • Nooit snel een oordeel.
  • Nooit corrupt.
  • Op zoek naar een harmonieus gevoel.


Voorbeelden:

  • McDonald’s
  • Coca-Cola


Prototype 3: De ontdekker


Kenmerken:

  • Onafhankelijk
  • Authentiek
  • Nieuwsgierig


Doel van de ontdekker:

  • Streven naar vrijheid, avontuur en ontdekkingen


Resultaat:

  • Continu op zoek naar zelfrealisatie
  • Wil zichzelf ontdekken en zichzelf zijn
  • Houdt niet van grenzen
  • Heeft een duidelijk doel nodig, wil de waarde van het leven snappen
  • Wil leren van de wereld rondom zich
  • Streeft naar concrete antwoorden op de belangrijke levensvragen
  • Blijft nieuwsgierig, avontuurlijk, onafhankelijk en dapper


Voorbeelden:

  • Red Bull
  • GoPro


Prototype 4: De verzorger


Kenmerken:

  • Meelevend
  • Zorgzaam
  • Toegewijd


Doel van de verzorger:

  • Anderen helpen


Resultaat:

  • Wil dat anderen zich veilig en geborgen voelen
  • Focus op vrijgevigheid en medeleven
  • Zorgt ervoor dat de ander in de watten wordt gelegd


Voorbeelden:

  • Volvo
  • Amnesty International


Prototype 5: De heerser


Kenmerken:

  • Zelfzeker
  • Bekwaam
  • Zin voor verantwoordelijkheid


Doel van de heerser:

  • Een rolmodel zijn


Resultaat:

  • Neemt de leiding
  • Blijft trouw aan hoge kwaliteitseisen
  • Wil marktleider zijn
  • Presteert het best in een omgeving die welvarend, zeker en stabiel is
  •  Gaat prat op naleving van regels
  • Draagt policy en procedures hoog in het vaandel
  • Structuur is een must


Voorbeelden:

  • Hugo Boss
  • Rolex


Prototype 6: De tovenaar


Kenmerken:

  • Intuïtief
  • Inzicht
  • Inspirerend


Doel van de tovenaar:

  • Het gewone omtoveren naar het ongewone.


Resultaat:

  • Succesvol in problemen omzetten naar opportuniteiten
  • Iedere moeilijkheid is een uitdaging
  • Dynamisch in aanmoedigen van mensen, teams of netwerk
  • Creatie van flexibele win-winsituaties
  • Niets wordt iets 
  • Chaos wordt magie
  • Spil bij verandering


Voorbeelden:

  • Tesla
  • Disney


Prototype 7: De rebel


Kenmerken:

  • Vrijgevochten denker
  • Tegendraads
  • Nieuwe, moderne, geavanceerde aanpak


Doel van de rebel:

  • Wakker schudden


Resultaat:

  • Anderen een onbehaaglijk gevoel geven, in de hoop wakker te schudden
  • Situatie duidelijk maken op een baanbrekende manier
  •  Verandering forceren
  • Niet bang voor taboes (seks, drugs, rock ‘n’ roll)


Voorbeelden:

  • MTV
  • Diesel


Prototype 8: De entertainer


Kenmerken:

  • Speels
  • Spontaan
  • Humoristisch


Doel van de entertainer:

  • Ervoor zorgen dat mensen zich goed voelen, iedereen opvrolijken en zich laten amuseren


Resultaat:

  • Het innerlijke kind naar boven halen
  • Impulsief en ongeremd gedrag
  • Opvallen is de boodschap
  • Aanstekelijke humor
  • Ernstige situatie wordt vrolijk


Voorbeelden:

  • M&M’s
  • Fanta


Prototype 9: De verleider


Kenmerken:

  • Dankbaar
  • Gepassioneerd
  • Toegewijd


Doel van de verleider:

  • Ervoor zorgen dat anderen zich speciaal voelen


Resultaat:

  • Het draait allemaal rond intimiteit en verbinding
  • De klant hoort zich speciaal te voelen
  • Focus op langetermijnrelaties, luxe en verwennerij


Voorbeelden:

  • Magnum
  • Victoria’s Secret


Prototype 10: De geleerde


Kenmerken:

  • Intelligent
  • Kennis van zaken
  • Reflectief en bedachtzaam


Doel van de geleerde:

  • Antwoorden vinden op essentiële vragen


Resultaat:

  • Continu op zoek naar de waarheid
  • Een neiging tot perfectionisme
  • Niet snel tevreden: alleen het beste is goed genoeg
  • Kennis als voedende basis
  • Houdt van ervaringen uitwisselen, zodat anderen er profijt uithalen


Voorbeelden:

  • Google
  • Philips


Prototype 11: De ontwerper


Kenmerken:

  • Expressief
  • Beeldend
  • Origineel
  • Fantasievol en vindingrijk
  • Sterke verbeeldingskracht


Doel van de ontwerper:

  • Wil concrete vorm geven aan nieuwe ideeën
  • Dromen realiseren


Resultaat:

  • Houdt van ongewone en unieke dingen
  • Voelt zich aangetrokken tot innovatieve, fantasievolle creaties
  • Wil zich bewijzen met ongewone, vrijgevochten ideeën, vernieuwing en eigenzinnigheid


Voorbeelden:

  • Lego
  • Instagram


Prototype 12: De held


Kenmerken:

  • Vastberaden
  • Doelgericht
  • Gefocust


Doel van de held:

  • De wereld verbeteren


Resultaat:

  • Anderen inspireren om in zichzelf te geloven en het beste naar boven te halen
  • Klanten inspireren, aanmoedigen en toejuichen om meer te doen, meer te zijn of meer te hebben
  • Ertoe bereid om zich op te offeren
  • Snel schakelen en knopen doorhakken


Voorbeelden:

  • NIKE
  • FedEx


Wil jij dolgraag jouw DNA in stand houden, maar weet je niet goed tot welk prototype je

precies behoort? Geen zorgen, want Brands 2 Be helpt jou graag om je identiteit scherp te krijgen. Wat denk je: zullen we binnenkort eens een heerlijke kop koffie - of een lekker theetje! - gaan drinken? 

PLAN JE KOFFIETJE IN

Bekijk ook onze andere blogs

door Merel van Kooten 23 april 2024
Je bedrijfspositie versterken? Dat klinkt gemakkelijker dan het is! Schakel de professionele hulp in van Brands 2 Be en laat je verrassen.
door Merel van Kooten 23 april 2024
Wat kan je doen om van je bedrijf een echt succes te maken? Deze 5 tips liggen aan de basis van jouw succesverhaal, dus lees gauw verder!
door Merel van Kooten 23 april 2024
Wanneer is change management precies nodig en welke alarmsignalen krijg je, als bedrijfsleider, zodat je weet dat het 5 voor 12 is? Je leest er alles over in deze blog!